NIEUWS
Ecoplanning

Aansluiting netwerk Groene bureaus

Ecoplanning is sinds april 2016 actief bij dit netwerk. Het Netwerk Groene Bureaus is de brancheorganisatie voor groene adviesbureaus en de leden onderschrijven de gedragscode van het netwerk.

 

Aansluiting NDFF

Sinds 25 mei 2016 heeft Ecoplanning een eigen aansluiting op de Nationale databank Flora en Fauna (NDFF). Dit betekent dat wij de beschikking kunnen hebben over de waarnemingen van dieren en planten die in deze databank zijn opgenomen.

 

Nieuwe Wet natuurbescherming

Per 1 januari 2017 worden de Boswet, Natuurbeschermingswet en Flora- en faunawet samengevoegd in de wet Natuurbescherming. De basis van deze wetten blijft gelijk, maar er zijn ook wijzigingen, zoals:

  • De verantwoordelijkheden voor ontheffingen, vergunningen, meldingen, handhaving en uitvoering van het beleid gaan naar de provincies.
  • De beslistermijn op ontheffings- of vergunningsaanvragen is gelijk getrokken en wordt wettelijk 13 weken met maximaal 7 weken verlenging. Binnen de omgevingsvergunning zal de termijn (uitgebreide procedure) 26 weken blijven. Ook de bezwaar- en beroepsprocedures zijn gelijkgetrokken.
  • Beschermde Natuurmonumenten vallen binnen het beschermingsregime Natura2000 of het Natuurnetwerk Nederland.
  • Voor uitvoering van maatregelen ten behoeve van Natura2000-doelen en uitgewerkt in een vastgesteld beheerplan is geen vergunning meer nodig in het kader van de nieuwe wet.
  • Er is geen ontheffing nodig voor beschermde soorten voor maatregelen in vastgestelde beheerplannen ten behoeve van Natura 2000-doelen.
  • Er is geen verplichting meer om een MER op te stellen bij de noodzaak van een passende beoordeling. Dit laatste is overigens wel een verplichting in andere wetgeving (waaronder de Wet Milieubeheer), zodat alsnog een passende beoordeling moet worden opgesteld bij een plan-MER.
  • Bij de verbodsbepalingen met betrekking tot de bescherming van soorten is de term ‘opzettelijk’ toegevoegd bij verstoren/doden etc bij de bescherming van Habitatrichtlijnsoorten. Voor en de nationaal beschermde soorten geldt geen verbod voor opzettelijk verontrusten.
  • De lijst met nationaal beschermde soorten is veranderd.
  • Een vrijstelling van de verbodsbepalingen gaat nu ook voor ruimtelijke ingrepen gelden voor zowel Vogel- als Habitatrichtlijnsoorten als wordt gewerkt volgens een goedgekeurde gedragscode.
  • Vrijstellingsregelingen voor de beschermde soorten worden door de provincies opgesteld (vergelijkbaar met de huidige Tabel 1, 2 en 3). Op dit moment is Limburg bezig met het opstellen van vrijstellingsverordening. Zij zijn voornemens om Provinciale Staten een gelijkluidende vrijstellingslijst voor te leggen; kortom zij zijn ambtelijk voornemens geen soorten van de vrijstellingslijst af te voeren.
  • Voor zowel Europees beschermde soorten als nationaal beschermde soorten moeten de effecten op populatieniveau worden getoetst. Er zal minder worden uitgegaan van effecten op het individu. Dan is inzicht nodig in de staat van instandhouding van populaties (mogelijk uitgebreidere onderzoeken).
  • De herplantplicht van bos geldt niet voor maatregelen ten behoeve van natuurontwikkelingen. Ook kunnen provincies vrijstellingsregels opstellen voor de herplantplicht.
  • Voor boskap geldt een meldingplicht zoals nu ook bestaat, tenzij wordt gewerkt met een goedgekeurde gedragscode. Dat laatste is een nieuw instrument.

 

 

Copyright © 2015 - L.Bonder